Rapunzel Di Dunia Nyata. Menyimpan Rambut Hampir 28 Tahun, Ini Alasannya

Kita semua tahu kisah Rapunzel. Puteri dengan rambut yang sangat panjang yang terkunci di menara, menunggu puteranya menyelamatkannya.

Sekarang, Kita telah menemui Rapunzel dalam kehidupan sebenar! Hanya tolak menara dan putera je.. heheh

Alena Kraychenko adalah Rapunzel dari Ukraine yang tidak pernah potong rambut selama 28 tahun!

Hari ini, rambut Alena mengukur sehingga dua meter panjang dan kadang-kadang lebih dua meter! Korang bayangkan tinggi siling bumbung rumah kita lebih kurang 3 meter.

Jika anda tertanya-tanya mengapa Alena memutuskan untuk membiarkan rambutnya panjang, ini bermula dengan ibunya. Ibu Alena selalu memberitahu dia bahawa kecantikan wanita berpunca dari rambutnya. Haa.. Sebab tu lar Alena ikut je cakap ibunya .

Alena Ni Paling Takut Guntingggg!!

Kali terakhir dia membiarkan sesiapa sahaja yang dekat rambutnya dengan sepasang gunting adalah 28 tahun yang lalu ketika dia berumur lima tahun! Walaupun kadang-kadang rambutnya yang panjang itu mendatangkan masalah, dia tetap berpegang dengan kata-kata ibunya itu.

“Tidak ada yang lebih cantik di dunia daripada seorang wanita dengan rambut asli yang panjang menguraiii,” kata Alena.

Pada masa Alena remaja, rambutnya sudah sampai di tengah-tengah badan! Menjelang awal 20-an, ia mencapai pinggangnya dan memanjang lagi hingga ke lututnya. Dalam usia 30-an, rambutnya mula menyentuh lantai!

Masalah Semakin Besar bila bergelar ibu

Sebagai ibu kepada dua, rambutnya itu mendatangkan lebih banyak masalah kerana anak-anaknya suka bermain dengannya! Dia mula mengikatnya dengan cara ‘sanggul’ dan hanya membiarkan rambutnya mengalir pada hujung minggu dan majlis-majlis khas.

“Ia kini menjadi lebih selasa jika dibiarkan rambut saya turun, kerana apabila dalam keadaan sanggul ia boleh menjadi agak berat,” kata Alena kepada Daily Mail.

Walaupun rambutnya tumbuh lebih panjang, Alena tidak mempunyai niat untuk memotong. Dia melihat rambut perang panjangnya sebagai sebahagian daripada identiti beliau. Walaupun dia menggambarkan dirinya sebagai “orang yang rendah hati,” dia suka dibandingkan dengan Rapunzel. Dia juga suka melihat wajah yang terkejut di wajah orang apabila mereka melihat rambutnya itu.

Macam mana tu nak jaga rambut panjang-panjang gituuu?…

Kami tahu apa yang korang fikirkan. Bagaimanakah dia menjaga? Alena berkata yang dia suka buat tocanga dan akan mencuci sekali setiap tiga minggu! Nah, dengan rambut yang panjang, kita benar-benar faham. Maybe, sekali basuh ambil masa 8jam. hehe

Bagi dua anak perempuannya, Valeria dan Miroslava, dia berharap mereka akan mengikuti jejaknya tetapi ianya terpulang kepada mereka untuk memutuskan sama ada mereka akan mewarisi ‘trend’ ibunya itu untuk rambut yang sangat panjang.

Video:

Real Life Rapunzel With Two Metre Mane

This real-life Rapunzel has not had her hair cut in 28 years! 😯👩

Posted by Storytrender on Wednesday, January 30, 2019

Wow. Adakah anda peminat melihat Rapunzel?

Sumber: hitz.com.my

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *